Wednesday, 26 October 2011

Bab 1

     Sakinah bangun dari tidur dan bersiap untuk ke sekolah."Ibu,saya pergi dahulu"ucap ibunya sambil bersalam.Dia ke sekolah dengan menaiki basikal.Sesampainya di sekolah dia meletakkan basikal dan terus menuju ke tapak perhimpunan.Hari ini adalah tahun hari pertamanya di seko lah yang bernama SMK Bukit Beruntung.Ini kerana baru minggu lepas dia berpindah ke Bukit Beruntung kerana bapanya dinaikkan pangkat dan dia terpaksa berpindah ke sini kerana ia dekat deangan tempat bapanya bekerja.
     Sakinah duduk paling belakang sekali kerana malu.Tiada siapa di sekolah ini dia kenali."Hari ni ada apa kat sekolah ni?"tanya Sakinah di dalam hatinya.Kemudian dia mendapati ada orang lain yang duduk di belakangnya.Dia menoleh dan mendapati seorang pengawas lelaki yang segak dengan baju pengawas yang lengkap."Eh awak boleh saya tanya tak?"tanya Sakinah."Eh awak murid baru ya?"tanya lelaki itu."Ya"jawab Sakinah."Awak nak tanya apa tadi?"tanya pengawas itu."Saya nak tanya ni kelas 5 Anggerik?"tanya Sakinah."Ya ni kelas 5 Anggerik.Nama awak siapa?Nama saya Muhammad Syafiq.Panggil je saya Syafiq"jawab lelaki itu panjang lebar."Oh nama saya Nur Sakinah.Panggil saya Sakinah.Selamat berkenalan"balas Sakinah sambil memberikan senyuman yang cukup ikhlas.
     Selesai perhimpunan semua dibenarkan untuk naik ke kelass.Di dalam kelas Sakinah tidak tahu untuk duduk di mana kerana semua tempat kosong yang ada dikhuatiri penuh.Tiba-tiba datang seorang yang amat aku kenali."Eh cikgu ni lah yang jumpa mak yang ayah aku hari tu"Sakinah berkata di dalam hati."Okey kelas hari ni kita ada murid baru.Nama dia Nur Sakinah.Dia baru di pindahkan kerana bapanya dipindahkan tempat kerja.Sakinah kamu boleh duduk dekat tepi Syafiq di situ "terang cikgu itu panjang lebar sambil menunjukkan tempat yang akan aku duduki.Aku pun berjalan menuju tempat yang cikgu tunjukkkan tadi.Sebaik aku duduk Syafiq terus membaling kertas ke muka aku."Ko apehal ha?Aku tak cari pasal dengan ko pon kan?"marah Sakinah tetapi dengan suara yang diperlahankan.Syafiq pun berkata"Saja"dengan tawa diakhir kata."Aku ingat dia baik dengan aku rupa-rupanya sengaja.Jahanam!!!!"kata Sakinah di dalam hati.
     Pada waktu rehat pula,Sakinah sedang membawa makanan,Sakinah terlanggar Syafiq yang sedang membawa minuman sejuk.Kedua-duanya sakit kerana jatuh."Aduh sakitnya"adu kedua-duanya.Apabila Sakinah dan Syafiq melihat baju satu sama lain kelihatan makanan dan minuman ,melekat di baju."Ko tengok ko dah buat ape kat naju aku"bentak Syafiq keras."Eh awak lah jalan tak tengok depan.Habis baju saya.Apa saya nak jawab dekat mak saya"marah Sakinah."Mana aku kesah"jawab Syafiq selamba sambil membersihkan baju nya.Dengan perasaan geram Sakinah pun mengambil sisa makanan yang ada di lantai dan dilenyekkan semua makanan itu ke muka Syafiq.Kemudian dia melarikan diri takut dilihat oleh guru.
    
   
      "Assalamualaikum!!!"Sakinah memberi salam.Dia risau."Waalaikummussalam!!!"jawab ibunya.Apabila pintu kayu dibuka,ibunya melihat baju Sakinah yang kotor dan ibunya marah."Eh Sakinah,kau buat ape kat baju kau ha?"marah ibu  Sakinah.Sebenarnya ibu yang sedang dilihat olehnya dan menetap dengannya bukan ibu kandung Sakinah.Ibu kandung Sakinah sydah lama meninggal ketika melahirkan adiknya yang ketiga."Kamu basuh baju kamu sendiri.Aku nak tengok baju ni bersih seputih yang pagi tadi!!"bentak ibunya lagi keras.Sakinah hanay berjalan masuk ke rumah.Dia tidak selalu dimarahi oleh ibunya.Ibunya juga ada membawa anaknya yang bernama Suria.Dia amat membenci Sakinah.Setiap masa dia disuruh membuat itu dan ini.Suria memandangku dan memukul belakangku dengan pukulan yang begitu kuat.Aku hanya berjalan menuju ke bilik di tingkat atas dan menyalin pakaian.Kemudian dia akan membuat tugasan hariannya seprti memasak makanan tengaha hari,mengemop dan sebagai nya.
       Pada waktu malam,dia akan tidur paling lambat kerana dia akan menggosok pakaian sekeluarga.Dia kebiasaanya akan tidur pada pukul 12 tengah malam.Itu teleh menjadi kebiasaan bagi dirinya.Ketika Sakinah sedang lena dibuai mimpi,tiba-tiba dia mendengar ada batukan yang kuat.Tidak henti-henti.Dia pun dengan langkah yang longlai tetapi ingin tau dia pun pergi menjenguk.Dia melihat bapanya sedang duduk berehat di kerusi.Dia pun pergi menegur bapanya yang sedang  berehat."Ayah,ayah tengah buat apa ni.Ayah tak sihat ke??"tanyaku."Taklah ayah"jawab ayah pantas."Dhlah ayah ingin masuk tidur"sambung ayah.Aku pun mengucapkan selamat malam kepada ayah dan berlalu masuk ke bilik untuk menyambung tdur yang terjaga tadi.

       Keesokan harinya,dia bangun lambat.Sakinah tergesa-gesa menyiapkan dirinya.Dia berbasikal ke sekolah dengan secepat mungkin.Sebaik sampai di sekolah,dia bertuah kerana namanya tidak diambil.Dia dengan langkah yang cepat terus duduk di tapak perhimpunan.Tiba-tiba dia di tegur oleh seorang perempuan yang berikat tocang."Hai.Awak murid baru kan?Semalam saya dengar dari kawan saya awak baru berpindah di sekolah ini kan.Nama saya Nysa."terang perempuan itu."Nama saya Sakinah.Selamat berkenalan.Di dalam kelas,aku ditegur oleh Syafiq."Ha!!!Awak kena ganti balik baju saya semalam.Habis kotor"Syafiq berkata."Boleh tak saya buat benda lain selain daripada ni??"pinta Sakinah."Boleh.Awak cuci tandas selama seminggu"jawab lelaki itu."Ok.Mula hari ni.Ok??"Sakinah berkata."Ok"jawab Syafiq
       Sakinah pun mula membersihkan tandas pada waktu rehat.Dia tidak makan pada waktu rehat kerana tidak ingin melakukannya pada waktu balik.Selesai membersihkan tandas,die keluar dan masuk ke dalam kelas.Begitu lah yang dilakukan selama seminggu itu.

      "Weyh aku nk sikit ni"tanya Sakinah kepada Nysa sambil menaiki besikal untuk sampai di rumah."Apa dia"."Aku nak tanya Syafiq tu memang macam tu ek perangai dia.Teruk betul"tanya Sakinah."Di memang macam tu.Dari tingkatan aku sekelas dengan dia perangai dia memang macam tu.Nasib aku tak kena kacau heheehehehe"jawab Nysa.Sakinah mengeluh sikit.Sesampainya di rumah aku terus menukar baju dan menyiapkan tugasan harian.Seusai mandi dan solat dia terus tidur kerana penat.

No comments:

Post a Comment